Edavki elektronsko davčno poslovanje Grb Republike Slovenije Republika Slovenija Ministrstvo za finance,  Finančna uprava RS   

Slovensko English

Spletni portal za boljše delovanje uporablja piškotke. Z obiskom portala se strinjate z uporabo piškotkov.

Potrebna oprema

Pomembno

Zaradi varnosti poslovanja upoštevajte varnostna priporočila proizvajalcev programske opreme.

Poskrbite za ustrezno posodobljenost vašega operacijskega sistema ter brskalnikov, ki jih uporabljate.

eDavki so spletni servis, zato je pogoj za uporabo računalnik z dostopom do interneta. Uporaba portala je mogoča v podprtih brskalnikih in operacijskih sistemih.

 

Prijava v osebni portal eDavkov se izvede z uporabo digitalnega potrdila (certifikata) enega od podprtih overiteljev. Za podpisovanje dokumentov ob pripravi ali oddaji pa je potrebno imeti nameščeno tudi komponento za elektronski podpis.

 

Navodila za namestitev certifikata so na voljo v sklopu navodil za Preverjanje digitalnega potrdila.

 

Samodejna priprava brskalnika za uporabo z eDavki

Če uporabljate enega od zahtevanih operacijskih sistemov ter podprt brskalnik, potem boste ob prvi uporabi oz. nadgradnji komponente za elektronski podpis DigSig, v brskalniku samodejno pozvani k namestitvi. Sledite navodilom, ki se izpišejo v brskalniku. Postopek se bo razlikoval glede na operacijski sistem in brskalnik.

 

Za samodejno namestitev ali posodobitev komponente za podpisovanje lahko odprete tudi testno stran, kjer preverite ali imate komponento že nameščeno oz. preverite njeno delovanje.

 

Po prvi ali ponovni namestitvi komponente za podpisovanje je priporočljivo brskalnik ponovno zagnati, preden pričnete s podpisovanjem dokumentov.

 

Navodila za pripravo brskalnika za uporabo z eDavki v primeru težav

Če se komponenta za podpisovanje v vašem brskalniku ni samodejno namestila ali pa ste naleteli na težave ob podpisovanju dokumentov, vas prosimo, da preverite ali uporabljate zahtevano programsko opremo in preverite morebitne omejitve v delovanju, ki smo jih izpostavili.

 

V nadaljevanju lahko dobite več informacij tudi v navodilih za nameščanje komponente za podpis, kjer smo pripravili nekoliko obširnejša pojasnila vezana na posamezen operacijski sistem in brskalnik.

 

Če tudi ta navodila ne bodo dovolj za rešitev vaših težav, vas prosimo, da se z natančnim opisom napake obrnete na našo podporno službo za tehnično pomoč.

 

Priporočljiva strojna oprema

  • Namizni ali prenosni računalnik (PC ali Mac) ustrezne konfiguracije glede na operacijski sistem.
  • Oprema za varno shranjevanje digitalnega potrdila (bralnik pametnih kartic, USB vtičnica ali podobno). Digitalno potrdilo lahko shranite tudi na lokalni disk računalnika, vendar ga je zaradi varnosti zelo priporočljivo hraniti na mediju, ki se ga da odstraniti in spraviti.
  • Dostop do interneta.

 

Zahtevana programska oprema

V eDavkih se podpisovanje dokumentov lahko izvaja na enem od naslednjih operacijskih sistemov in brskalnikov, ki jih podpira tudi zadnja različica komponente za elektronski podpis DigSig.

 

Dne 11.08.2016 smo izdali komponento DigSig 2.0.87.0, ki je ob ustrezni konfiguraciji sistema, 
delovala na navedenih okoljih:

    • Podprti operacijski sistemi (preverite tudi omejitve v delovanju):
        o Windows Vista 32bit
        o Windows 7 32/64bit
        o Windows 8.1 32/64bit
        o Windows 10 32/64bit
        o Linux Ubuntu 15.10 – 16.04 32/64bit
        o Linux Fedora 23 – 24 32/64bit
        o Mac OS X 10.10.5 – 10.11.6 64bit

    • Podprti brskalniki v operacijskem sistemu Windows (preverite tudi omejitve v delovanju):
        o Internet Explorer 9 (samo Windows Vista)
        o Internet Explorer 11
        o Firefox 48 – 49
        o Chrome 52 – 53

    • Podprti brskalniki v operacijskem sistemu Linux (preverite tudi omejitve v delovanju):
        o Firefox 47 – 48

    • Podprti brskalniki v operacijskem sistemu Mac OS (preverite tudi omejitve v delovanju):
        o Safari 9
        o Firefox 48 – 49

 

Omejitve v delovanju in nepodprti operacijski sistemi ter brskalniki

  • Zaradi nenehnega posodabljanja operacijskih sistemov in brskalnikov se lahko zgodi, da komponenta za podpisovanje ne bo več delovala na novejših različicah teh sistemov. Ob vzdrževanju in razvoju portala skrbimo, da se to ne bi dogajalo, zato komponento DigSig redno posodabljamo. V primeru, da podpis zaradi posodobitev ne bi več deloval na novejših sistemih, vas prosimo, da do odprave napake uporabite katerega od drugih podprtih brskalnikov.
  • Čeprav smo v zahtevani programski opremi navedli točno določene operacijske sisteme in brskalnike, ki jih uradno podpiramo, obstaja velika verjetnost, da je delovanje komponente za podpis možno tudi na starejših različicah teh sistemov. Skladno z varnostnimi zahtevami pa odsvetujemo njihovo uporabo.
  • Zaradi varnostnih in drugih razlogov uporaba eDavkov ni več podprta oz. mogoča:
    • Na starejših Windows operacijskih sistemih, vključno z Windows XP in starejšimi (operacijski sistem Windows 8 je potrebno nadgraditi na vsaj Windows 8.1).
    • Na starejših Linux operacijskih sistemih, saj podpiramo le zadnji dve različici vezani na distribucijo.
    • Na starejših Mac OS operacijskih sistemih, saj podpiramo le zadnji dve različici.
    • Na starejših brskalnikih, ki jih izdajatelji več ne podpirajo oz. po naslednjem ključu:
      • Brskalnik Chrome od različice 45 naprej ni več podprt na Mac OS ter Linux operacijskih sistemih.
      • Internet Explorer do vključno različice 8 ni podprt.
      • Firefox in Chrome se samodejno posodabljata, zato je podprta le zadnja različica (izjema so linux sistemi, kjer je vedno podprta različica, ki je dostopna v distribuciji).
      • Safari je podprt le v zadnjih različicah vezanih na podprt operacijski sistem Mac OS.
      • Na Windows 10 operacijskih sistemih ne podpiramo novega brskalnika Microsoft Edge, saj v trenutni različici ta sploh ne omogoča uporabe vtičnikov, ki so obvezni za podpisovanje dokumentov. eDavke lahko uporabljate v brskalniku Internet Explorer, ki je še vedno na voljo na Windows 10 in je dostopen tudi preko menija v brskalniku Microsoft Edge.
  • Podpisovanje z brskalnikom Safari na MAC OS X deluje le s prvim uvoženim digitalnim potrdilom.
  • O morebitnih novejših težavah zaradi posodobitev operacijskih sistemov in brskalnikov, lahko spremljate splošna obvestila na portalu oz. odgovore poiščite v Pogostih vprašanjih.

 

Podprti overitelji digitalnih potrdil

 

Digitalnih potrdil drugih overiteljev v eDavkih ne morete registrirati oz. uporabljati.

 

Več o digitalnem potrdilu, podpisovanju dokumentov in komponenti za elektronsko podpisovanje DigSig

 

Kaj je digitalno potrdilo (certifikat)?

Digitalno potrdilo služi za identifikacijo uporabnika. Je neke vrste osebna izkaznica s katero se uporabnik identificira v elektronskem poslovanju. Digitalna potrdila poleg osnovnih podatkov o imetniku (ime, e-naslov, enolična številka, ...) in izdajatelju vsebujejo tudi druge informacije. Med najpomembnejšimi sta t.i. javni in zasebni ključ. Z njuno pomočjo je uporabniku zagotovljena varna komunikacija preko spleta. Z digitalnim potrdilom in zasebnim ključem tudi podpišete vložene dokumente. Z zakonom o elektronskem poslovanju in elektronskem podpisu je bila elektronskemu podpisu priznana enaka veljava, kot jo ima v papirnatem svetu lastnoročni podpis.

 

Zakaj potrebujem digitalno potrdilo?

Digitalna potrdila imajo v sistemu eDavki dvojno vlogo. Omogočajo identifikacijo uporabnika v elektronskem poslovanju. Omogočajo elektronsko podpisovanje in oddajo dokumentov in s tem nadomeščajo lastnoročni podpis.

 

Med vašo prvo registracijo v portalu eDavki povežete svoje digitalno potrdilo (certifikat) z vašim davčnim profilom. Ob vsakokratni prijavi v osebni portal je zato potrebno izbrati svoje digitalno potrdilo, katerega uporabljate v eDavkih. S tem omogočite preverjanje vaše pristnosti in prikaz vašega osebnega portala. Vse dokler ne zapustite oz. zaprete brskalnika vas bodo eDavki prepoznali na podlagi digitalnega potrdila s katerim ste se prijavili. Sama prijava v eDavke pa še ne zadosti pogojem za elektronski podpis. Ob prijavi v eDavke ste se identificirali, kar pa še ne pomeni, da bodo vsi oddani dokumenti tudi samodejno podpisani. Podpisovanje posameznega dokumenta se izvaja kot povsem neodvisna operacija. Ob podpisovanju morate zato eDavkom omogočiti dostop do certifikata s katerim boste podpisovanje izvedli. Privzeto je enak tistemu s katerim ste prijavljeni v portal. Podpisovanje dokumentov je tehnično zahtevna operacija, ki je spletni brskalniki ne znajo izvesti sami, zato za tehnično izvedbo skrbi dodatna komponenta (vtičnik, razširitev / add-on, extension), t.i. komponenta za elektronsko podpisovanje. eDavki vas ob prvem vstopu samodejno pozovejo k njeni namestitvi.

 

Prijava v osebni portal eDavki z digitalnim potrdilom (certifikatom) torej omogoči dostop do vaših podatkov z vašim brskalnikom. Podpis dokumentov z digitalnim potrdilom (certifikatom) pa nadomešča lastnoročni podpis. V dokument vnese podatke o vašem potrdilu in ga s tem naredi veljavnega.

 

Zakaj je potrebna komponenta za elektronsko podpisovanje?

Vsak dokument, ki ga želite pripraviti ali oddati je vedno potrebno elektronsko podpisati, da zadostite pogojem zakona o elektronskem poslovanju in elektronskem podpisu. Pri tem ima komponenta za elektronski podpis DigSig pomembno vlogo. Podpisovanje dokumentov je operacija, ki jo je zaradi varnostnih zahtev potrebno izvesti pri vas. Zasebni del ključa iz vašega digitalnega potrdila je dostopen le na vašem računalniku. Operacije podpisovanja zaradi tehnične zahtevnosti spletni brskalniki ne znajo izvesti sami, zato za tehnično izvedbo skrbi dodatna komponenta (majhen program), ki jo je potrebno namestiti v vaš spletni brskalnik oz. operacijski sistem v obliki vtičnika (ki se razlikuje glede na brskalnik). Komponenta, ki jo v ta namen uporabljajo eDavki se imenuje DigSig. eDavki vas ob prvem vstopu samodejno pozovejo k njeni namestitvi. Ob podpisovanju dokumenta je program zadolžen za to, da na vašem računalniku v dokument doda vse potrebne informacije za podpis, šele nato pa dokument vloži.

 

Komponento za elektronski podpis že uporabljamo na drugih portalih javne uprave. Zakaj jo moramo na eDavkih ponovno namestiti?

Portal eDavki za svoje delovanje uporablja komponento za elektronski podpis imenovano DigSig, ki jo izdeluje podjetje Comtrade. Na vseh ostalih portalih in storitvah javne uprave, kot je recimo e-uprava, pa za podobne komponente s podobnimi funkcijami skrbijo oz. jih izdelujejo druga konkurenčna podjetja. Komponente za podpisovanje se torej glede na portal, ki ga uporabljate, lahko razlikujejo.

 

Komponent različnih proizvajalcev ni mogoče uporabljati na portalu eDavki, saj so te kot zelo pomemben del, tesno povezane s samim delovanjem storitve.

 

Komponenta za elektronsko podpisovanje DigSig ima tudi prednost pred ostalimi komponentami, saj podpira uporabo na več različnih sistemih in je redno vzdrževana.

 

Kaj je elektronski podpis?

Elektronski podpis je pravno enak lastnoročnemu podpisu, hkrati pa zagotavlja, da je dokument veljaven ves čas, dokler je tudi njegova vsebina enaka tisti ob podpisu. Vsakemu dokumentu, ki ga elektronsko podpišete, se (pred oddajo) doda informacija o vašem digitalnem potrdilu (certifikatu) in s tem informacija o vas, podpisniku. Prav tako se vsak dokument opremi s časovnim žigom, ki ga izda 'Izdajatelj varnih časovnih žigov SI-TSA', ki je pod okriljem Ministrstva za javno upravo in določa točen čas oddaje dokumenta. Del podpisa pa predstavlja tudi tako imenovan digitalni prstni odtis (hash), ki skupaj z vsemi elementi zagotavlja, da vsebina ostaja nespremenjena. Morebitne naknadne (ne)namerne spremembe vsebine dokumenta samodejno prekinejo veljavnost podpisa. Podpis na spremenjenih dokumentih ni več veljaven.

 

Zakaj je pred podpisom potrebno vpisati oz. prepisati varnostno kodo, ki se izriše na zaslonu?

Varnostna koda oz. po angleško CAPTCHA (akronim za 'Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart' oz. po slovensko 'Popolnoma samodejen in javen Turingov test, s pomočjo katerega ločimo računalnike in ljudi med seboj') je varnostni mehanizem, ki od vas zahteva, da pred podpisom dokumenta dokažete, da ga podpisujete vi in ne računalnik sam.

 

Varnostna koda se prikaže v popačeni slikovni obliki, ki jo računalnik sam težje prebere, zato jo morate prebrati in prepisati vi. Če ste varnostno kodo pred podpisom pravilno prepisali, boste dokument lahko podpisali in s tem oddali. V nasprotnem primeru pa boste imeli možnost ponovitve vnosa kode, ki je omejena na 5 poskusov. Po 5 zaporednih napačnih poskusih bo podpisovanje prekinjeno zaradi varnostnih razlogov, saj bi lahko obstajala možnost, da dokumenta ne podpisujete vi, temveč to počne računalnik sam. Tak dokument boste morali ponovno kreirati in podpisovanje ponoviti.

 

V primeru, da slikovne kode ne uspete prebrati ali pa bi jo želeli spremeniti, lahko pod njo izberete povezavo 'Prikaži novo varnostno kodo' in ta se bo spremenila. Vedno prepišete tisto kodo, ki jo v danem trenutku vidite na zaslonu.

 

Kako preverim veljavnost elektronskega podpisa na dokumentu?

V eDavkih imate pri vseh pripravljenih in oddanih dokumentih možnost preverjanja veljavnosti elektronskega podpisa. V dokumentih kliknete na gumb 'Preveri podpis' in dobite informacijo o podpisniku dokumenta, informacijo o podpisu s strani finančne uprave ter informacijo o časovnem žigu dokumenta. Če dokument po podpisu ni bil spremenjen, potem bo podpis veljaven, kar tudi zagotavlja njegovo pristnost. Če pa bi bil oddan dokument kakorkoli kasneje spremenjen, podpis ne bo več veljal.